Mazmouz, Fatima
Born 1974 in Casablanca, Morocco
Lives and works in Casablanca, Morocco
Fatima Mazmouz creates work that critiques the social constructions of womanhood and identity, and explores colonial inheritance. The body as a tool for communication is a central theme in her work, which often includes an element of performance by the artist herself. The female body, in particular, is important to Mazmouz's work, understanding it as political territory marked by feminism, post-colonialism, memory, resistance and the rewriting of history. Under the title The Bellies of Silence, Power and Counter-Powers, Mazmouz explored abortion, the pregnant form, the concept of motherhood and the transmission of knowledge in the female vernacular environment.Raw Queens, an exhibition of her works along with fellow Moroccan artist Meriem Bennani’s held at the Mosaic Rooms (2019), aimed to challenge the common perceptions of women in the Arab world, with a specific focus on Morocco. Mazmouz pursued art history academically, which prompted her decades-long research and exploration of art history in Arab countries, studying sociocultural phenomena at the heart of the colonial and post-colonial ruling system. Mazmouz has exhibited in many events and institutions including, African Encounters of Photography, Bamako (2005); International Festival of Photography, Arles (2006), Institute du Monde Arab, Paris (2014); Dak'art Biennale, Dakar (2016), CAMM: Centro Atlántico Arte Moderno, Canary Islands (2017); Halles de la Villette, Paris (2017); Paris Photo (2018 - 2019) and Stedelijk Museum, Amsterdam (2019), amongst others.
Née en 1974 à Casablanca, Maroc Vit et travaille à Casablanca, Maroc Fatima Mazmouz élabore une œuvre critique des constructions sociales de la féminité et de l'identité, tout en se livrant à une exploration de l'héritage colonial. Le corps en tant qu’outil de communication est un thème central de son œuvre, qui incorpore souvent un élément de performance par l'artiste elle-même. Avec Raw Queens, une exposition de ses œuvres tenue aux Mosaic Rooms en 2019 en collaboration avec sa collègue et artiste marocaine Meriem Bennani, elle s'attache à remettre en question les perceptions répandues des femmes dans le monde arabe, et plus particulièrement au Maroc. Mazmouz a étudié l’histoire de l'art d'un point de vue académique, ce qui l'a incitée pendant des décennies à mener des recherches et à explorer l'histoire de l'art dans les pays arabes, un cadre dans lequel elle s’est penchée sur les phénomènes socioculturels au cœur du système dirigeant colonial et postcolonial. Mazmouz a exposé dans de nombreuses manifestations et Institutions : Rencontres Africaines de la photographie, Bamako (2005), Festival International de la Photographie, Arles(2006), Institut du Monde Arabe, Paris (2014), Biennale de Dak'art, Dakar (2016), CAMM: Centro Atlantico Arte Moderno, les îles Canaries (2017), Grandes Halles de la Villette, Paris (2017), Paris Photo(2018 - 2019), Stedelijk Museum, Amsterdam (2019).
Fatima Mazmouz, l'oeil, 2020, Archival print, 30 x 40 cm. Courtesy of Galerie 127.