Kingelez, Bodys Isek
Born 1948 in Kimbembele Ihunga, Democratic Republic of Congo
Died 2015 in Kinshasa, Democratic Republic of Congo
In the hands of Bodys Isek Kingelez, the African metropolis becomes an urban utopia. After graduating from secondary school, Kingelez made Kinshasa his home in 1970. Over the next seven years, he studied part time, supporting himself through teaching. During those years, Kinshasa had become a sprawling and chaotic city that was falling apart. Kingelez, highly aware of this, dedicated himself aesthetically, politically, and poetically to questioning the human condition, and after 1977, he began to experiment with assembling fantastical structures that offered a redemptive vision for the city. From 1985, Kingelez entirely concentrated on what he called ‘Architectural Modelism’. For Kingelez, this project was one of regeneration, ‘Art is superior knowledge, a vehicle for individual renewal in improving the general well-being’, he stated. Notable exhibitions include Bodys Isek Kingelez: City Dreams, MoMA, New York (2018); Making Africa, A Continent of Contemporary Design, Travelling Exhibition, Germany, Spain, the Netherlands, USA (2015-2019); Art/Afrique : le nouvel atelier, Fondation Louis Vuitton, Paris (2017) and Beauté Congo 1926-2015, Congo Kitoko, Fondation Cartier, Paris (2015-2016).
Né en 1948 à Kimbembele Ihunga, République démocratique du Congo Décédé en 2015 à Kinshasa, République démocratique du Congo Entre les mains de Bodys Isek Kingelez la métropole africaine devient une utopie urbaine.Bodys Isek Kingelez enseigne dans une école secondaire jusqu'en 1977. Après plus d'une année d'isolement et de recherche, il réalise en 1979 une maquette étrange qui attire l'attention du directeur du Musée de Kinshasa où il devient restaurateur. C'est à partir de 1985 qu'il se consacre entièrement à son travail d'artiste, qu’il qualifie lui-même "d'Architecture Maquettiste". Kinshasa est alors une grande métropole chaotique, anarchique, toujours plus délabrée. Kingelez, témoin des ravages d'une politique peu soucieuse de la communauté, développe une œuvre d'aspect architectural qui concentre toutes les conditions du développement de sa capitale et de son pays : habitat, éducation, justice, santé, sécurité. Toute son œuvre, tant poétique que politique, questionne la condition humaine. Les expositions notables incluent Bodys Isek Kingelez: City Dreams, MoMA, New York (2018); Making Africa, A Continent of Contemporary Design, Exposition itinérante, Allemagne, Espagne, Pays-Bas, USA (2015-2019); Art/Afrique: le nouvel atelier, Fondation Louis Vuitton, Paris (2017) et Beauté Congo 1926-2015, Congo Kitoko, Fondation Cartier, Paris (2015-2016).
Bodys Isek Kingelez, Tour Moderna, 2005, Foam bord, cardboard, plastic, copper wire, wood, glue, pen, 35.5 x 73 x 26 cm, signed. Courtesy MAGNIN-A.