Andrialavidrazana, Malala
Born 1971 in Antananarivo, Madagascar
Lives and works in Paris, France
Malala Andrialavidrazana has been developing an anthropological style of study related to rituals and memory. In her recent series, Figures, Malala takes maps as the starting point to discuss the many permutations of globalization in the 19th century, the age of empire building. Employing a methodology that combines photography, collage, drawing and text, this results in a pictorial narrative of movement, space and connectivity. Through the process of collecting and repurposing objects, symbols, images, the work speaks to our identities as individuals and to the nation building. Andrialavidrazana studied at the École nationale supérieure d'architecture de Paris-La Villette, graduating in 1996. She has exhibited in institutions and art spaces globally, including the 14th Biennale de Lyon, France; Karachi Biennal, Pakistan; Kalmar Kunstmuseum, Sweden; Changjiang International Photography & Video Biennale, China; Padiglione d’Arte Contemporanea PAC Milano, Italy; Lagos Photo Festival, Lagos; The Art Institute of Chicago, Chicago; Fondation Clément, Martinique; Fondation Donwahi, Abidjan; Rencontres de Bamako – Biennale africaine de la photographie; Théâtre National de Chaillot, Paris and Maison Rouge, Paris.Her work is included in the ongoing exhibition Global(e) Resistance at Centre Pompidou in Paris.
Née en 1971 à Antananarivo, à Madagascar Vit et travaille à Paris, en France Malala Andrialavidrazana travaille à l'élaboration d'une étude de style anthropologique liée aux rituels et à la mémoire. Dans sa récente série, Figures, Malala s'appuie sur des cartes géographiques pour aborder le thème des nombreuses permutations issues de la mondialisation au XIXe siècle, ère du développement impérial. Son emploi d'une méthodologie mêlant photographie, collage, dessin et texte est à la source d'un récit pictural axé sur le mouvement, l'espace et la connectivité. À travers le processus de récupération et de réutilisation d'objets, de symboles, d'images, l'œuvre s'adresse à notre identité individuelle ainsi qu'à l'édification nationale. Andrialavidrazana a étudié à l'École nationale supérieure d'architecture de Paris-La Villette, dont elle est sortie diplômée en 1996. Elle a exposé dans les institutions et les espaces d'art du monde entier, notamment à la 14e Biennale de Lyon, en France ; à la Biennale de Karachi, au Pakistan ; au Kalmar Kunstmuseum, en Suède ; à la Biennale internationale de la photographie et de la vidéo, à Changjiang, en Chine ; au Padiglione d’Arte Contemporanea PAC Milano, en Italie ; au Lagos Photo Festival, à Lagos; à l'Art Institute of Chicago, à Chicago ; à la Fondation Clément, en Martinique ; à la Fondation Donwahi, à Abidjan ; aux Rencontres de Bamako – Biennale africaine de la photographie ; au Théâtre National de Chaillot, et à la Maison Rouge, à Paris. Son travail est inclus dans l'exposition en cours Global (e) Resistance au Centre Pompidou à Paris.
Malala Andrialavidrazana, Figures 1856, Geological structure, 2018-2019, UltraChrome pigment print on Hahnemühle Photo Rag, Lamination on aluminum and framed under glass, 110 x 140 cm, Edition 2/5 +1 EA. Courtesy of Galerie Dominique Fiat. |